BEZPEČNOST


Letectví je obecně velmi složité odvětví lidské činnosti. Za sto let své historie prošla tato oblast revolučním vývojem. Nejen v obchodní letecké dopravě, ale i ve všeobecném letectví jsou kladeny extrémně vysoké požadavky na bezpečnost leteckých konstrukcí, letové postupy a výkonnost posádek letadel. Vysoká míra složitosti pravidel pro provoz letadel společně s vysokými finančními nároky na jejich provoz jsou konečné důsledky podmínek pro bezpečnost letového provozu.
Každé letadlo od kluzáku až po velké dopravní letadlo každý rok prochází několika povinnými technickými revizemi, každý člen letového personálu je periodicky školen a přezkušován jak z teoretických znalostí a zdravotní způsobilosti, tak ze samotné pilotáže a dovednosti v letových postupech. Ano, letecké nehody se dějí, ale cesta automobilem na letiště je statisticky 1000x nebezpečnější, než samotný let letadlem. Z praktického hlediska je bezpečnost letu zajištěna téměř stoprocentně.
U motorových letadel existují bezpečnostní postupy pro případ vysazení motoru a každý pilot je pravidelně nacvičuje. Konstrukce leteckých motorů, jejich opravy a údržba a všechen použitý materiál podléhají přísným předpisům a letecké motory jsou proto mnohem spolehlivější než jejich pozemní varianty. I motorové letadlo je schopno letu bez motoru a nouzového přistání. Vyhlídkové lety probíhají většinou v okolí letiště a po předem stanovených trasách, zkušení piloti znají dokonale terén a jsou schopni bezpečně vyřešit jakoukoli nouzovou situaci. Letecké nehody jsou většinou důsledkem špatného rozhodnutí a nezkušenosti pilota, je jich obecně mnohem méně a nejsou tak nebezpečné jak to někdy vypadá v médiích.
Bezmotorové letadlo (větroň) motor ke svému letu nevyžaduje a je tím bezpečnější. Větroň „nemůže spadnout“. Větroně startují z navijáku nebo ve vleku za motorovým letadlem a k udržení se ve vzduchu využívají stoupavé termické proudy. Vyhlídkové lety probíhají v dokluzové vzdálenosti letiště a jsou tedy stoprocentně bezpečné.