L-23 SUPER BLANÍK

ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ DATA
Rozpětí
16,2 mDélka
8,5 mVýška
1,9 mPrázdná hmotnost
310 kgMax. hmotnost
530 kgMax. rychlost při vzletu navijákem
120 km/hMax. rychlost při letu v aerovleku
140 km/hKlouzavost
1:28 při rychlosti 80km/hMin. opadání
0,82m/s při rychlosti 80 km/h
Kapacita
1 cestující 1 pilot
Popis
Kluzák L-23 Super Blaník je dvoumístný, celokovový, samonosný hornoplošník se sedadly za sebou, určený pro základní a pokračovací výcvik pilotů a pro nácvik a provádění vyšší pilotáže.
Historie
Letoun vznikl jako vývojové pokračování úspěšného cvičného kluzáku Let L-13 Blaník. První let absolvoval prototyp L-23 v roce 1988. Sériová výroba byla zahájena v továrně Let Kunovice v roce 1989 a dosud bylo vyrobeno asi 300 letadel.
Zajímavosti
- Jeden z nejrozšířenějších větroňů na světě, nejznámější a nejoblíbenější školní kluzák
- V modifikaci L-13 AC (pod označením TG-10C) používán k výcviku pilotů na Akademii Letectva Spojených států amerických (USAF Academy). L-13 AC je akrobatická verze pro výcvik základních prvků vyšší pilotáže.
- Díky svým vlastnostem a vynikající konstrukci je Blaník velmi stabilní, předvídatelný a bezpečný, což z něj dělá ideální školní kluzák. Při nácviku vývrtek (pád ve šroubovici po ztrátě rychlosti v zatáčce) je zvláště u těžších posádek často nutno Blaník ve vývrtce držet, jinak ji vybere sám.